Az emberi szem több mint 7 millió különböző színt képes megkülönböztetni. Ezt a képességünket pedig az előnyünkre fordítva felhasználhatjuk, hogy megkönnyítsük a mindennapi életünket. Az idő elteltével az emberek a tudomány és a tapasztalatik segítségével alkották meg a számunkra már kézenfekvőnek tűnő tárgyak színkódolását. Te már gondolkodtál azon , hogy vajon miért sárgák a taxik vagy piros színűek a tűzcsapok ? Ha igen , akkor görgess és lejjebb és deríts fényt a válaszokra.
- Jelzőlámpák
Mostanra már a legalapvetőbb dolog mindenki számára a közlekedési lámpák 3 különböző jelző színe és azok értelmezése. A piros jelzés megállásra kötelez, a zöld a szabad tovább haladást jelenti, a sárga pedig a veszély felhívására vagy a másik két színre történő átváltást jelezheti. Azt azonban kevesen tudják , hogy ezeket a színeket nem véletlenül választották . A piros a leghosszabb hullámhosszú szín, ami azt jelenti, hogy nagyobb távolságból is jól látható, így a sofőrök messziről is könnyedén értelmezni tudják. A sárga hullámhossza rövidebb, mint a vörösé, de hosszabb, mint a zöld. Ezeknek a különböző hulllámhosszoknak köszönhetően jól megkülönböztethetők a színek és a társított jelzések.
2. Gumiabroncs
Az abroncsok gyártásához használt gumi valójában fehér színű, de a gyártás során kormot adnak hozzá, hogy meghosszabbítsák az élettartamukat. Ez következésképpen fekete színűvé teszi őket . A korom növeli az abroncsok szilárdságát és tartósságát azáltal, hogy elvezeti a hőt és védelmet biztosít az UV sugárzással szemben is.
3. Tűzcsapok
A tűzcsapok különböző színei azt jelzik, hogy hány liter vizet képesek előállítani percenként. Ez jelzésként elsősorban a tűzoltók számára bír nagy jelentőséggel , eltérő méretű tűz esetek során könnyebben tudják megválasztani a megfelelő tűzcsapot. A legnépszerűbb színek: piros, narancs, zöld és kék.
4. Utasszállító repülőgépek
Sok kereskedelmi repülőgépek külső burkolatának színezése festett fehér , ugyanis ez a szín veri vissza leghatékonyabban napfényt . Ez segít csökkenteni a nap okozta károkat, és megakadályozza a gép túlmelegedését. A repülőgépek fehérre festése segít abban is, hogy kevesebb időt vegyen igénybe a gépek hűtése leszállást követően.
5. Gyalogátkelőhelyek
A zebrán lévő kontrasztos fekete-fehér színek messziről láthatóvá teszik őket . Ez elegendő időt biztosít a sofőröknek a sebesség csökkentésére és az emberek átkelésére az úton. Ez a 2 egymással erős kontrasztban lévő szín, a gyalogosok számára is elősegíti a háttérből való kiemelkedésben .
6. Iskolabuszok
Az iskolabuszok jellegzetes sárga színét biztonsági okokból választották. Az iskolabuszok kontrasztos sárga és fekete színei segítenek abban, hogy a diákok és a soförők is egyaránt könnyebben észre vehetőek legyenek , különösen az esetlegesen sötétebb napszakokban.
7. Taxik
Az iskolabuszokhoz hasonlóan a taxiknál használt sárga színt is könnyebb felismerhetőség jegyében választották . A sárga egy olyan szín, amely könnyen kitűnik a forgalomban a többi közlekedő mellett.
8. Futballlabdák
A focilabdák gyártásának kezdetén még a műanyagból készített labdák teljesen fehéren kerültek ki a pályákra. Egészen addig amíg az Adidas cég úgy nem döntött, hogy fekete színt is ad hozzá, hogy a fekete-fehér labdákat könnyebben volt észre vegyék a játékosok a pályán illetve a közvetítések során a nézők számára is jobban láthatóak legyen a tévék képernyőin.
9. Toalett papír
A WC-papír azért fehér színű, mert a gyártása során fehérítésen esik át. Fehérítő nélkül a papír barnás színű lenne. Bár ma már elvétve kapható a toalettpapír is színes változatokban többnyire mégis a fehér szín az elterjedt, ugyanis a színes papír esetén a vállalatoknak plusz költésget jelent a színezésük. Ez azt jelenti, hogy a fehér WC-papír a legköltséghatékonyabb . A fehér szín választásnak azonban nem ez az egyetlen oka. A színes WC-papír nem bomlik le olyan gyorsan mint fehér társai illetve aszínezés során a papír hozzáadott anyagok miatt több orvos is ellenérzését fejezte ki az egészségügyi kockázatok miatt, így a fehér válr a biztonságos választásá.
10. Közösségi média platformok
Bár a közösségi média platformok logói különböző színűek, biztosan nektek is feltűnt , hogy a kék színt kifejezetten sokan használják . Ennek oka, hogy a kék színt az emberek tudat alatt az értelemmel és az fejlettséggel társítják, továbbá biztonság érzetet és a megbízhatóságot is jelenti számukra. A közösségi média cégek azt akarják, hogy az emberek biztonságban érezzék magukat a platformok használata közben, ezért döntenek a kék szín mellett .