Valaki nem tudja elképzelni az életét légi utazás nélkül, mások viszont félnek ettől az egész procedúrától. Bizonyára ezek az emberek bonyolult kérdéseket tettek fel saját maguknak az esetleges repülési problémákkal kapcsolatban. Rengeteg olyan kérdés van, amire a mai napig sokan nem tudják a választ, például: „Miért nem ütköznek össze a repülőgépek az égen?” vagy, hogy „Mit rejt a fekete doboz?
Úgy gondoltuk, hogy ma megválaszoljuk nektek ezeket az izgalmas kérdéseket, hátha egy kicsit mérséklődik az izgalom egy-egy repülés alkalmával.
Miért nem ütköznek össze a repülők az égen?
A járatokat GPS vagy ADIRS rendszerekkel figyelik, mikor jön velük szembe egy másik gép. Ilyenkor magasságot változtatnak, az egyik magasabban száll, a másik pedig alacsonyabban. Közlekedési figyelmeztetés érkezik a gépre az ütközés elkerülésekor.
Miért van a repülőgépen szigetelőszalag?
Valójában az nem szigetelőszalag, hanem egy speciális ragasztószalag, aminek alumínium bevonata van. Ez egy úgynevezett sebesség szalag. Ez gyorsan kijavítja a nem kritikus sérüléseket a javítások elvégzése előtt. Leggyakrabban a szárnyakon látható.
Miért kell biztonsági öveket a felszállás és leszállás során használni?
Ezek a legveszélyesebb közlekedési eszközök. Baleset esetén a pilóta a vészféket használja és a biztonsági övek minimalizálják az utasok esetleges sérüléseit. Lehetővé teszik továbbá, hogy a légitársaság ne okozzon erkölcsi vagy biztosítási kárt a gondatlan utazóknak.
Miért érezzük rosszul magunkat felszálláskor és leszálláskor?
A fülben jelentkező fájdalmat a környezet és a belső fülben hirtelen fellépő nyomás csökkenése okozza. Hegymászásnál is hasonló tünet jelentkezik. Leszálláskor a belső fülben lévő nyomás meghaladja a kabinban lévő nyomást. A dobhártya alakja megváltozik, ezért érzünk fájdalmat.
Mit tárol a fekete doboz?
Több is van belőle a fedélzeten. Rögzíti a járat jellemzőit: magasság, üzemanyag nyomása, sebesség stb. A párbeszédeket is rögzíti, amit a legénység a diszpécserekkel folytat. A névvel ellentétben a dobozok hengeres vagy gömb alakúak, narancssárga vagy piros színűek.
Hány szárnya van a gépnek?
Az egy szárny javítja az aerodinamikát, kevesebb az üzemanyag-fogyasztás és a turbulencia. Az egy szárnyal nagyobb sebességet tudnak elérni. Mindazonáltal, vannak még két szárnyas repülőgépek, ilyen például az An-2.
A pilótafülke ablakai nyithatók. Miért?
A pilótafülke ajtaja páncélozott és elég nehéz. Baleset esetén el is akadhat. Annak érdekében, hogy a legénység tagjai kiszabadulhassanak a repülőgépből, az ablakokat kell használniuk.
Az életmentő kabát használhatatlan?
Sokan úgy gondolják, hogy a mentőmellény vészhelyzetben haszontalan, és a vízbe való landolás nagyon ritka. De nem szabad alábecsülni a mellény szerepét. Például egy New Yorkból Seattle-be tartó járat 975 méteres magasságon ütközött össze egy madárrajjal 1,5 perccel felszállás után. Mindkét motor rendben volt, de kényszerleszállást kellett végrehajtaniuk a Hudson folyóba.
Minden repülőgép kényelmes?
Mindez a repülőgép márkájától függ, nincs egységes kritérium. Például az Airbus automatikus dőlési szöge 67°. A Boeing-on nincsenek ilyen korlátozások. Ha azonban a dőlési szög túl nagy, akkor egy speciális jelzés figyelmezteti a pilótát. Annak érdekében, hogy az utasok kényelmesen repülhessenek, a pilótáknak 30 ° -nál nagyobb dőlési szöget el kell kerülniük.
Mit csinálnak a járatvezetők, ha hirtelen megbetegednek? Milyen korban mennek nyugdíjba?
Egyébként, ha későn vagy ha egyáltalán nem jelenik meg a pilóta érvényes ok nélkül, akkor büntetést kaphat. Például megrovást, vagy elveszíti az aznapi fizetését. Minden légitársaság saját szabállyal rendelkezik. A járat indulását megelőzően 1,5 órával kell megérkeznie a helyszínre. Ha a járat korán indul, néhány pilóta a reptérhez közeli szállodában alszik. A járatvezetők 10 év után mehetnek nyugdíjba.
Milyen eszközöket használ a légiforgalmi irányító a repülőgép leszállásakor vagy felszállásakor?
A radarképernyőn kívül az irányítók távcsöveket használnak. Bizonyos magasságban vagy a sivatagban a radar már nem megbízható. Ezért a légiforgalmi irányítók kénytelenek saját tudásukra hagyatkozni.
Van forgalmi dugó az égen?
Igen, csakúgy, mint a Földön. A felszállások és a leszállások között általában 2-3 perc telik el. De néha 5-6 légi jármű várakozik a felszállásra és a leszállásra. Néha körkörös repüléssel várnak a jelre, ami engedélyt ad a leszállásra.
Mennyit keres a pilóta?
Az országtól függ. A United Airlines alkalmazottai körülbelül 8-9 milliót forintnak megfelelő összeget kapnak. Kínában egy légiutas-kísérő átlagosan 6 és fél millió forintot keres. Oroszországban a bérek mérsékeltebbek: az Aeroflotban – 3 millió forint körül keresnek havi szinten az alkalmazottak, más társaságoknál ez fele annyi. A másodpilóta fizetése egyharmaddal kevesebb.