Még a tapasztalt légi közlekedést használóknak sem mindig egyértelműek bizonyos dolgok, nemhogy a laikusoknak, akik életükben nem repültek. Számos kérdés van, ami az ember fejében megfordul az utasszállító gépekkel kapcsolatban, de sosem kapunk rá választ. Ilyen például, hogy miért kör alakúak az ablakok, miért mindig a bal oldalon kell beszállni, miért fehér színűek a repülők és még sorolhatnám.
Annak érdekében, hogy az összes kérdésre választ kapjunk elhoztuk ezt a cikket, ami nagyon érdekes információkat foglal magába.
Miért vannak a repülőgépeknek kerek ablakai?
Az 1950-es évek elején sikerült kifejleszteni a legelső sugárhajtású repülőgépet, mely a „De Havilland Comet” nevet kapta. Több előnye is volt ennek a gépnek, például kevesebb üzemanyagot fogyasztott, sokkal magasabban szálhatott, így nem volt annyira kitéve az időjárásnak, valamint gyorsabb is volt, mint légcsavaros motorral rendelkező társai. Ám volt egy gyengepontja, méghozzá a szögletes ablakok sarkai, ami a nyomáskiegyenlítésnél jelentettek problémát. Miután kettő gép emiatt zuhant le a mérnökök úgy határoztak, hogy kerek alakú ablakokat építenek a gépbe.
Miért van a repülőgépeknek ívelt szárnya?
Régen egyenes szárnyai voltak a repülőknek, de egy Daniel Bernoulli nevű fizikus rájött arra, hogy sokkal gyorsabban mozog a levegő az ívelt felületek fölött. A mérnökök ezért úgy tervezték meg a gépek szárnyait, hogy íveltek legyenek. Szóval a repülők valójában azért tudnak repülni, mert a szárnyat alulról fölfelé tolja a levegő, föntről pedig egyfajta szívó hatást fejt ki rá.
Miért különböznek a repülők orrai?
Katonai repülőgépekkel lehet ezt legjobban elmagyarázni, ugyanis minél hegyesebb egy repülő orra, annál gyorsabban tud repülni. Ám az utasszállító gépek pilótái nem láttak rendesen, így ezeknek a repülőknek az orra kissé le lett kerekítve. Viszont a 60-as években megoldották ezt a problémát, és olyan gépet terveztek, melynek orrát a fel-, és leszálláskor lefelé lehetett billenteni, így a pilóták jobban látták a kifutópályát.
Miért fehér színűek a repülőgépek?
A katonai gépeken kívül a legtöbb repülőnek fehér színe van, aminek több oka is van:
A fehér színű repülő felületén kevesebb hő keletkezik. Ez az utasok számára is jó, illetve gazdaságilag is kedvező a légitársaságok számára.
A fehér festékek jóval olcsóbbak, mint a többi festékek.
A madarak sokkal jobban látják a fehér felületeken lévő tükröződéseket, így kevesebb esély van arra, hogy összeütköznek.
Kisebb balesetek esetén a fehér színű repülőkön jobban látszódnak a sérülések.
Miért a bal oldalról kell beszállni a repülőgépbe?
Kockázatos lenne jobb oldalról beszállni a repülőkbe, mivel ezen az oldalon töltik fel a gépeket üzemanyaggal, illetve erre az oldalra pakolják a csomagokat és a fedélzeti ellátmányokat. Ennek tükrében biztonságosabb, ha eme részek teljesen el vannak különítve egymástól és az utasokat a bal oldali ajtón keresztül engedik fel és le.
Miért vannak furcsa alakú repülőgépek?
Nos, vannak úgynevezett lopakodó repülőgépek, melyek formájuknak köszönhetően nem látszódnak a radarokon, sem egyéb érzékelő gépeken. Ezen felül kevesebbet fogyasztanak, valamint több csomag lehet a fedélzetükre tenni. A madarak inspirálták arra a tervezőket, hogy ilyen gépeket készítsenek, mert a ragadozó példányok ezt a pozíciót tartják vadászat esetén, ugyanis így kevésbé láthatók más állatok számára.
Miért néznek ki tágasabbnak a repülőgépek?
A tervezők sok trükköt alkalmaznak azért, hogy a gépek utasterei tágasabbnak tűnjenek. Például olyan falakat építenek be, amik visszatükrözik a fényt, illetve a mennyezeti lámpák úgy világítják meg a teret, hogy azok vizuálisan nagyobbnak látszódjanak. Ezeknek köszönhetően még a klausztrofóbiások sem esnek pánikba.
Miért nincs a pilótáknak szakálla?
Bizonyos légitársaságok nem engedik a pilótáknak, hogy szakállat növesszenek, mert az arcszőrzet miatt előfordul, hogy az oxigénmaszk nem simul rá a pilóta arcára, ennek tükrében nem fog megfelelően működni. Az ilyen helyzetek elkerülése végett kell nekik mindig megborotválkozniuk.
Te tudtál ezekről az érdekességekről?