A világon napjainkban már rengeteg embert érint az alváshiány problémája, az egyik legfenyegetettebb csoportot pedig a tinédzserek alkotják. Számos országban kísérleteznek már azzal, hogy később kezdik meg a tanítást, az előzetes eredmények pedig rendkívül biztatóak.
Az Alsdorfi Középiskolában, Németországban nemrégiben egy különleges kísérletet folytattak. Nemcsak egyszerűen későbbre tolták a tanítás kezdetét, hanem a diákok lehetőséget kaptak arra, hogy ők maguk döntsék el, mikor szeretnének kezdeni. Az iskola innovatív módszereiért és a rugalmasságáról híres Dalton-terv alkalmazásáért már több szakmai elismerésben is részesült.
A müncheni Lajos-Miksa Egyetem munkatársa, Till Roennenberg csapatával felmérte a választható iskolakezdés hatásait. Az intézményben az idősebb diákok, vagyis a 10., 11. és 12. osztályosok 8:00-kor vagy 8:50-kor kezdhetnek. Utóbbi esetben azonban annak érdekében, hogy ne maradjanak le társaiktól, egyedül kell tanulniuk. 2016-ban, az iskolában kilenc héten át folyt a kutatás.
Az eredmények alapján a diákok kilencvenhét százaléka az új rendszernek köszönhetően többet aludt.
A későbbi kezdésnek gyakori ellenérve volt, hogy mivel a fiataloknak csak később kell iskolába indulniuk, így tovább fenn is maradnak. A szakembereket az is meglepetésként érte, hogy a tanulók mindössze az esetek harminckilenc százalékában döntöttek úgy, hogy csak 8:50-re érkeznek meg az intézménybe.
A tanulmány eredményei a diákok saját bevallásain alapulnak, ennek ellenére mégis fontosak lehetnek az iskolarendszer megreformálásban.